سیر در یک موسیقی‌ سیال
  • اشتراک گذاری

سیر در یک موسیقی‌ سیال

«پویان جوان» آلبوم «یک بعداز ظهر پیانویی» را منتشر کرده است. این اثر را می‌توان اولین آلبوم رسمی و شخصی او به حساب آورد. اثری متشکل از ۱۲ قطعه‌ی پیانویی که طی ۶ ماه توسط او ساخته، نوازنده و در استودیوی شخصی‌اش منتشر کرده است.

این نوازنده‌ی جوان درباره‌ی اثرش می‌گوید:‌ «یک بعداز ظهر پیانویی، فضایی لایت دارد و می‌توان آن را ترکیبی از موسیقی شرقی و غربی دانست. ضمن آنکه این اثر، دارای فضایی تصویرگرایانه است و می‌توان تا حدی آن را با آنچه به عنوان موسیقی فیلم شنیده می‌شود، مقایسه کرد؛ در واقع فضای سیال و آرام این اثر به مخاطب اجازه می‌دهد تا با آزادی کامل و بدون جهت‌دهی خاصی در موسیقی سیر کند. علاوه بر آن چندان خود را مقید به استفاده از تکنیک‌های صرف نوزندگی نکرده‌ام و فرم و هارمونی را در آن گنجانده‌ام.»

به نظر می‌رسد «جوان« در این اثر تلاش کرده است تا فراتر از ارایه‌ی تجربیات هنری و شخصی‌اش، اثری ارایه دهد که زیبایی‌شناسی متفاوتی داشته باشد. آن‌طور که خودش توضیح می‌دهد، ترک‌های اول این اثر تم‌های مشخصی دارند و اما هر چه به ترک‌‌های پایانی آن نزدیک می‌شویم، موسیقی به سمت مینی‌مال شدن پیش می‌رود. شاید جوان از این تمهید استفاده کرده تا مخاطبان عام‌تر نیز بتوانند در ابتدای کار با آن ارتباط برقرار کنند و بعد از آن موسیقی‌ای جدی‌تر و انتزاعی‌تری را طی کند؛ اما اثر ترکیبی از موسیقی شرقی و غربی است؛ اما جوان در این باره می‌گوید: «موسیقی شرقی به صورت بارز در این ترک‌ها شنیده نمی‌شود و تنها گریزهای کوچکی زده شده است تا حس شرقی و ایرانی را به شنونده بدهد، با این وجود بستر موسیقی، موسیقی کلاسیک است؛ نه به آن شکلی که ما از باخ و بتهوون می‌شناسیم؛ نوعی کلاسیک لایت که تصویرگرایانه خلق شده‌اند و مخاطب می‌تواند با شنیدن آن احساس رهایی کرده و تصویرهایی را در ذهنش شکل دهد و به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند.»

او برای قطعات اثرش اسم انتخاب نکرده است. خودش می‌گوید اگر این کار را انجام می‌داد، نوعی جهت دهی خاص برای شنونده ایجاد می‌کرد؛ اما خواسته تا مخاطب هر تصویری که دوست دارد از این آثار در ذهن خودش شکل دهد.
«پویان جوان» متولد سال ۶۴ در تهران است. او در دانشکده‌ی هنرهای زیبا، در رشته‌ی نوازندگی پیانو تحصیل کرده است و از حضور اساتیدی چون حکیم دلبر اوا و رافائل میناسکانیان بهره برده است. همچنین اصول آهنگسازی و ارکستراسیون را از محضر اساتیدی چون شاهین فرهت،‌علیرضا مشایخی، نادر مشایخی، آذین موحد،‌کیاوش صاحب نسق و … بهره برده است.

نظرات